SV Lierop 1 is heer en meester en wervelt langs Hegelsom

Na de nederlaag tegen HVV in Helmond, die met name tot stand kwam na een ineenstorting de tweede helft, krijgen de manschappen van Tim van Seggelen kans op sportieve revanche in eigen huis. Tegen Hegelsom, dat slechts drie punten pakte uit zijn eerste drie wedstrijden maar ook slechts nipt verloor van koplopers Geldrop en Helden, zal het met name in de defensieve communicatie en rust in de opbouw beter moeten.

Dat het team iets te bewijzen lijkt te hebben is vanaf minuut één al duidelijk. Het eerste kwartier stormt het op de Renkant richting het doel van Hegelsom. Aanval na aanval krijgt Lierop de mogelijkheden, maar scoort het niet. Jeroen Gubbels komt centimeters tekort om de bal binnen te schieten na een lage voorzet van Sem van de Nieuwenhof; Tim van Brussel raakt het aluminium na een actie en voorzet van Nick Verdonk op de achterlijn, diezelfde Nick vindt even later de doelman op zijn pad in een 1-tegen-1 en ziet ook hoe een pijlsnelle Lierop counter net niet tot een kans leidt. Sjoerd van Seggelen draait op eigen helft met een lichaamsschijnbeweging weg en splijt daarmee het veld open. Hij vindt Sem, die de bal snel meegeeft aan Tijn van Nuenen. De voorzet van Tijn is echter exemplarisch voor de eerste helft van Lierop: erg goed spelen, maar net niet scherp genoeg in de eindfase met de laatste pass en in de afronding.

Hegelsom heeft het erg lastig en levert de ballen vaak te snel in, waardoor het ook op de counter niet gevaarlijk weet te worden. Het voornaamste gevaar van de uitploeg komt uit standaardsituaties, maar die leveren Han Maas weinig kopzorgen op in het doel. Het hoogtepunt in de eerste helft is een actie van Sjoerd, die op fraaie wijze tussen vier tegenstanders door kapt en dribbelt, om vervolgens de doelman uit te spelen en voor open doel te komen. Hij komt echter net wat ruimte tekort en raakt de buitenkant van de paal. Lierop speelt goed, maar maakt de kansen voor rust niet af.

Het is eigenlijk het enige verbeterpunt voor de tweede helft voor aanvoerder Bart Sijbers en zijn ploeggenoten en die boodschap lijkt in de rust goed te zijn overgekomen. Vier minuten na de hervatting is het Sem die de bal hoog op de helft van de tegenstander verovert. Hij neemt de bal mee en verschalkt de doelman met een geplaatst schot: 1-0. Het is de beloning voor het goede spel, maar de roodwitten houden het vervolgens nog onnodig spannend de tweede helft. Nick, Tijn en Jeroen krijgen voldoende kansen, terwijl ook Hidde Maas, Tim, Sem en de backs Sjoerd en Rens Bekx zich steeds meer met de aanval bemoeien. Na ruim een uur kiest Hegelsom daarom voor een tegenzet: het voert de druk naar voren op en probeert Lierop al vroeger in de opbouw tot fouten te dwingen. Bart en Stijn Oomen hebben het daardoor even lastig, maar behouden uiteindelijk de rust om de wat lastigere fase goed door te komen.

Daardoor is het uiteindelijk Lierop dat voor een passend slotakkoord kan zorgen. Het begint met topschutter Nick, die op aangeven van Tijn een niet te missen kans krijgt om de voorsprong te verdubbelen: 2-0. Even later slaat Lierop toe uit een corner en is het Hidde die de bal door de benen van de doelman kopt: 3-0. Hij zou eigenlijk al voor de hoekschop gewisseld worden, werd dat uiteindelijk gelukkig niet, maar gaat er na zijn goals dan alsnog af. Hij maakt plaats voor Rob van der Sluijs, terwijl eerder Daan Hooglugt terugkeerde en Jeroen verving. Het is Daan die uiteindelijk het een na laatste zetje geeft bij de 4-0. Met zijn panklare lage voorzet vanaf links geeft hij Nick een kans die enkel nog binnengetikt hoeft te worden voor zijn tweede en Lierops’ vierde doelpunt van de middag.

Door de ruime overwinning blijft Lierop bovenin meedraaien en neemt het, misschien nog wel belangrijker, al vroeg in het seizoen wat afstand van de onderste regionen. Op basis van de eerste vier wedstrijden dit seizoen en het spel, dat tegen Hegelsom erg sterk was maar ook in (grote delen) van eerdere wedstrijden op het niveau van de derde klasse leek te liggen, is de huidige vierde plaats niet eens een utopie. Dan zal het niveau van afgelopen zondag echter wel vaker benaderd moeten worden, te beginnen in Neerkant. Daar treft het komende zondag, al om 12:00, de volgende tegenstander Neerkandia. Tot dan!