Lierop piept, kraakt en buigt uiteindelijk voor HVV na beroerde tweede helft

SV Lierop 1 heeft zondag de op voorhand misschien wel lastigste uitwedstrijd van het seizoen gespeeld. Tegen titelkandidaat HVV Helmond, dat gestart is met een zege en nederlaag vorig week tegen concurrent Geldrop, belooft in Helmond een pittige klus te worden. Lierop pakte zes punten uit de eerste twee wedstrijden en kende een droomstart. Desondanks waren er in beide wedstrijden genoeg punten voor verbetering vatbaar, zoals de rust aan de bal behouden en zeker ook het druk zetten op de tegenstander.

Beide zaken gaan in de eerste helft tegen HVV zeker niet slecht. HVV pakt het initiatief maar is te slordig aan de bal om tot echte grote kansen te komen uit het vele balbezit. Lierop is aan de bal een stuk zorgvuldiger en doelgericht. Nick Verdonk versiert al vroeg in de wedstrijd een vrije trap op twintig meter van het doel. De bal ligt dichter bij dan de afstand waarvandaan hij vorige week scoorde en dus zijn de verwachtingen hooggespannen als Nick achter de bal gaat staan en hard schiet. Zijn schot kan echter nog geblokt worden door de doelman, maar die geeft wel een rebound weg die voor de voeten van Jeroen Gubbels komt. Die aarzelt niet en zet Lierop verassend op voorsprong: 0-1. Hoewel de kansen aan beide kanten schaars zijn, vallen er toch nog twee doelpunten meer de eerste helft. HVV weet een middenvelder vrij te spelen, iets wat ze de eerste helft maar weinig lukt, en daarna dwars door de verdediging heen te steken. Ze laten doelman Han Maas kansloos: 1-1. Toch slaat Lierop nog terug voordat ze aan de thee gaan. Tim van Brussel stuurt Jeroen weg in de diepte, die vervolgens keurig breed legt op de meegesnelde Nick: 1-2. Met alweer zijn vierde competitietreffer zet hij Lierop wederom op voorsprong.

Warm uit de kleedkamer speelt Lierop vervolgens echter een tweede helft die van de eerste verschilt als dag en nacht. De uitploeg loopt veel te ver achteruit en durft niet meer vooruit te verdedigen. Bart Sijbers en Stijn Oomen komen als centrale verdedigers daardoor erg vaak in de problemen, terwijl Sem van de Nieuwenhof, Hidde Maas en Tim de grip op het middenveld verliezen door de steeds groter wordende ruimtes. Omdat Lierop ook aan de bal erg onrustig wordt, een van de weinige uitzonderingen daarop is linksback Sjoerd van Seggelen, lukt het HVV om de druk steeds verder op te voeren. Doelpunten hangen daardoor ook in de lucht voor de thuisploeg en die vallen in het laatste kwart uiteindelijk ook nog. Terwijl de ploeg vanaf de kant niet anders neergezet wordt door Tim van Seggelen, valt de 2-2 uit een moment dat tekenend is voor de tweede helft van Lierop. Eerst wordt er een duel verloren, daarna vangt Lierop een diepgaande speler van HVV niet goed op en vervolgens heeft Han Maas het nakijken als de aanvaller volledig vrij in mag schieten. Het opvangen van de diepgang vanuit de middenveld en van de aanvallers van HVV blijft een constante dreiging en vereist veel meer communicatie van Lierop, maar die blijft uit. Uiteindelijk pakt HVV daardoor ook de volle buit nog, wanneer ze hun nummer 9 bedienen met een afgemeten voorzet. Op de eerste kopbal weet Han nog erg knap redding te brengen, op de rebound is hij kansloos: 3-2. Ralf van de Laar en Thijs van Heugten zijn dan al ingevallen om een punt tevergeefs te redden in de plaats van Jeroen en Tim, even later komt er nog een debutant in het veld. Han van de Laar, die in de slotfase de onmogelijke taak krijgt om in de plaats van Nick nog voor een miraculeuze 3-3 te zorgen, is met zijn 16 jaar waarschijnlijk de jongste Lierop debutant ooit.

Baten mag het echter allemaal niet. Door de enorme terugval de tweede helft komt HVV helemaal terug en pakt het de drie punten voor de neus van Lierop weg. Dat kon een helft prima mee met de titelkandidaat uit Helmond, maar moest in de tweede helft onder hogere druk van de thuisploeg en door meer dreiging van diepgaande spelers uiteindelijk buigen. Die tweede helft zal spelers en staf toch de nodige stof doen geven om over na te denken, maar daarvoor hebben ze niet al te lang de tijd. Terwijl de voetbalfan weer opgezadeld zit met het saaie interlandvoetbal, komt Lierop komende zondag gewoon weer in actie. In eigen huis nemen ze het om 14:00 op tegen Hegelsom. Tot dan!