Veerkrachtig SV Lierop 1 buigt achterstand in slotfase om en kent perfecte seizoenstart

Na de beladen zege op Eli in Lieshout vorige week stond de volgende wedstrijd alweer voor de deur. Sparta’18 is de tegenstander in de eerste thuiswedstrijd van het seizoen. De ploeg, vorig seizoen ook al een stabiele bespeler van de derde klasse, wist in de eerste competitiewedstrijd net geen punten te pakken en verloor in de laatste minuten met 3-4 van titelkandidaat Geldrop. Lierop zal de goede start willen voortzetten, maar Sparta’18 aast vooral op eerherstel en de eerste punten in 2024/25.

Die intentie van Sparta is de eerste helft ook direct erg duidelijk. Hoewel Lierop de eerste twintig minuten nog prima speelt, zakt het niveau daarna wat terug. Bart Sijbers en Stijn Oomen hebben als centrale verdedigers weinig afspeelopties in de as van het veld door een hoog en agressief druk zettend Sparta’18. Wanneer zij kiezen voor het aanspelen van de backs Sjoerd van Seggelen en Rens Bekx wordt die direct vastgezet tegen de zijlijn, terwijl ook een terugspeelbal op doelman Han Maas vaak geen andere optie laat dan een lange bal. De uitploeg probeert Lierop tot fouten te dwingen en heeft de eerste helft meer controle over de wedstrijd, maar de kansen aan beide zijden zijn alsnog schaars. Uit een hoekschop moet Sparta de voorsprong pakken, terwijl het even later ook de buitenkant van de paal raakt. Scoren doen ze niet, terwijl Lierop aan de andere kant ook kansen krijgt. Hoewel Sparta’18 sterker is, is Lierop zeker niet slecht. En wanneer het via middenvelders Sem van de Nieuwenhof en Hidde Maas wel lukt om onder de hoge druk uit te voetballen, ligt er ineens veel ruimte voor de tegenaanval. Het biedt Nick Verdonk de beste kans van de eerste helft, maar een-op-een met de doelman weet hij niet te scoren. Na een helft met krachten smijten gaan beide ploegen nog doelpuntloos aan de thee.

Dat blijft echter niet langs zo in de tweede helft. Terwijl de eerste kans voor Lierop is als het via Tim van Brussel en Jeroen Gubbels gevaarlijk wordt, is het Sparta dat aan de andere kant de score opent. De uitploeg komt er aan de linkerkant doorheen na een omschakelmoment, waarbij rechtsbuiten Tijn van Nuenen mee terug moet sprinten om tijdelijk als rechtsback te opereren. Na een afgemeten voorzet wordt doelman Han geklopt als de bal bij de eerste paal binnen wordt gekopt: 0-1. Er zijn op dat moment 52 minuten gespeeld, maar het spelbeeld van de tweede helft verandert compleet. Sparta’18 kiest ervoor de voorsprong te verdedigen en zakt ver terug op eigen helft. Van het hoge druk zetten in de eerste helft komt weinig meer terecht. Lierop is ineens veel vaker aan de bal en drukt de tegenstander achteruit op de eigen helft, maar is aan de bal vaak te slordig om tot goede uitgespeelde kansen te komen. Terwijl de tijd verstrijkt lijkt de verdedigende gok van de coach van de uitploeg zich uit te gaan betalen. In een poging nog iets te forceren brengt Tim van Seggelen Ralf van de Laar in voor Jeroen.
Het wil vervolgens in de eindfase maar niet lukken, maar even later wordt de wedstrijd alsnog op zijn kop gezet. Lierop krijgt een vrije trap op dertig meter van het doel waarbij Bart en Nick achter de bal gaan staan. Nick is als spits nog amper bedient en lijkt het heft dus maar in eigen handen te willen gaan nemen, maar de

manier waarop hij dat doet is subliem: van ruim dertig meter schiet hij de vrije trap ragfijn in de hoek en zet hij Lierop met de 1-1 naast Sparta’18. Met dan nog tien minuten te spelen is het aftasten bij beide ploegen wat er nog in het vat zit. Voor Sparta’18 is dat echter niet veel meer; door de vele verdedigende wissels komt een slotoffensief niet van de grond. Lierop probeert echter nog wel op zoek te gaan naar de overwinning en tot ieders verbazing langs de kant ook nog met succes; Tijn van Nuenen, die niet zijn beste wedstrijd speelde, komt erdoor op rechts en toont maar weer eens aan waarom hij ook in mindere wedstrijden niet gewisseld moet worden. Met een perfecte voorzet bedient hij Nick, die voor het doel paraat staat om zijn derde treffer in twee wedstrijden binnen te tikken: 2-1. Het is een volgende klap die Sparta niet meer te boven komt.

Zodoende weet SV Lierop 1 wederom te winnen in de derde klasse. Op doelsaldo staat het zelfs voor een week bovenaan met zes punten uit twee wedstrijden. Hoewel het zeker niet een van de beste wedstrijden van het afgelopen jaar is geweest, haalt Lierop zowel tegen Eli als tegen Sparta een zeer behoorlijk niveau. Met een vrij hoge ondergrens en een team dat met en voor elkaar blijft strijden tot het bittere eind lijkt Tim van Seggelen zodoende ook dit jaar weer een team te hebben gesmeed waar andere ploegen de nodige moeite mee hebben. Volgende week wacht echter misschien wel een van de lastigste tests in de derde klasse dit seizoen: een uitwedstrijd bij HVV in Helmond. De vraag is of Lierop dan nog beter kan en daarnaast het hoofd koel weet te houden. Tot dan!